Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2021

Φώτης Σ. Αγγουλές (Χονδρουλάκης) (1911-1964): Ποιητής - Αγωνιστής.


Βιογραφία-Εργογραφία

Πατάτε στους συνδέσμους...

Ξεκινάμε πρώτα με το  Φώτης Αγγουλές-Βιογραφικό 
(Από το βιβλίο της Έλλης Παπαδημητρίου «Φώτης Αγγουλές», Κέδρος 1975).



Υπάρχει και το blog του "Οικοδόμου" με πολύ καλή παρουσίαση.

Γιώργος Βουτσής (προσωπική παρέμβαση στην ιστορία του Φώτη και μη σας μπερδεύει το Βουτσής είναι το κανονικό μας επίθετο. Το προτιμώ.)
..........................................................
Ο Φώτης ήταν συγκρατούμενος με τον πατέρα μου Μάρκο στο Ντεκαμαρέ Ερυθραίας. Ήταν στρατόπεδο συγκέντρωσης των Ελλήνων στρατιωτικών, που είχαν λάβει μέρος στο Κίνημα του Απρίλη '44. Τα στρατόπεδα ήταν πολλά και σε διάφορες χώρες της Βόρειας Αφρικής με κοινό όνομα "Σύρματα".
Όταν ήμουνα πολύ μικρός ο πατέρας μου τα πρωινά της Κυριακής(μόνη ημέρα αργίας τότε) με έπαιρνε στο κρεβάτι και μου έλεγε ιστορίες από τον πόλεμο. " Γιωργάκη εκεί στα "σύρματα" στο Ντεκαμαρέ είχαμε συγκρατούμενους πολλούς αξιόλογους ανθρώπους. Ανάμεσα τους ξεχώριζε ένας ποιητής ο Φώτης Αγγουλές από την Χίο. Θα σου πω ένα πολύ όμορφο ποίημα του που το ονόμαζε "Προσευχή", είναι πολύ όμορφο και συγκινητικό.
Προσευχή
........
Κρύο, χειμώνας, παγωνιά
όξω η βροχούλα κλαίει
φύλαγε θε μου τα πουλιά
που μείνανε χωρίς φωλιά
και τους αλήτες που γυρνούν
στους δρόμους, δίχως στέγη.
..........................
Μου έκανε τρομερή εντύπωση το ποίημα αυτό, εξ άλλου ήμουν μικρό παιδάκι και βάλθηκα να το αποστηθίσω. Μου έμεινε. Δεν φημίζομαι για τη μνήμη μου αλλά αυτό το ποίημα ποτέ δεν το ξέχασα!
Έχω δύο βιβλία για τον Φώτη και θα τα κάνω τρία σε κάνα μήνα...


Τον Φώτη τον τίμησα απαγγέλλοντας τρία ποιήματα του. Λογοτεχνικές δημιουργίες του (το πλείστον ποιήματα) θα βρείτε εύκολα παντού γι αυτό αναρτώ τα ποιήματα του που έχω απαγγείλει.

"Σταυροί"


"Βαρσοβία"


" Γαλήνη "



Φωτογραφίες






07
Φωτο 02:1940. O Φώτης Αγγουλές (αριστερά) και διπλά του o Γιάννης Κατσόγιαννος φαντάρος, με δύο φίλους, κάπου στον Πειραιά. Με την κήρυξη του πολέμου (28 Οκτ. 1940), ο Γ. Κατσόγιαννος πήγε στο μέτωπο της Αλβανίας (λοχίας) και αργότερα, το 1941 ο Φώτης Αγγουλές στο συμμαχικό στρατό, στη Μέση Ανατολή. 
(Από αρχείο του Byron Katsoyannos) 
Φωτο 03: Χίος 1957: Η Ηρώ Βατάκη (αδελφή του εκτελεσθέντος Μιχάλη) και ο Φώτης Αγγουλές στο Ρουχούνι. 
(Από το αρχείο του Byron Katsoyannos)
Φωτο 04: Φώτης Αγγουλές και Γιάννης Κατσόγιαννος στον Δημοτικό Κήπο της Χίου.
(Από το αρχείο του Byron Katsoyannos)
Φωτο 05:‎Ο Φώτης Αγγουλές, ο Γιώργης Μαυράκης και η παρέα τους σε ταβερνάκι. 
(Από το αρχείο της Artemis Venetou στην ομάδα "Παλαιές Φωτογραφίες Χίου")
Φωτο 06:Ο Φώτης Αγγουλές σε πολιτική συγκέντρωση της ΕΔΑ μπροστά στην Εθνική τράπεζα το 1958.
(Από το αρχείο του Στέλιος Χαρίτος στην ομάδα "Παλαιές Φωτογραφίες Χίου")

Προσθήκη και άλλων 
(από το βιβλίο του Γιάννη Μουτάφη " Φώτης Αγγουλές: ο σατιρικός, ο λυρικός, ο αγωνιστής (Εκδόσεις Κασταλίας - 1985)

(στη φωτογραφία από αριστερά...)








Ποιήματα

 https://www.sarantakos.com/liter/aggoules.html 

Στήν παραπάνω διεύθυνση υπάρχουν καμιά πενηνταριά ποιήματα του Φώτη!
Καλή ανάγνωση!

 
Αυτά προς το παρόν για τον Φώτη, τον καλό τον Φώτη, το παλικάρι τον Φώτη Αγγουλέ.

Συνεχίζεται...